Málta a kalandok országa

2023.05.19

Málta egy gyönyörű ország, amit szerintem egyszer mindenkinek látani kell! Csodálatos természeti szépségekkel rendelkezik, és hatalmas történelmi múltra tekint vissza. Itt egyszerre van jelen a kultúra és a természet.

Mi 2022 márciusában jártunk Máltán kis családommal. Ez a covid utáni első utazásunk volt, ezért nagy várakozásokkal vetettük bele magunkat a kalandba.

Mivel Máté, a kisfiam még csak 5 éves volt akkor, így a kocsi bérlést választottuk, és azzal jártuk körbe e kicsinyke országot. Egyébként is mindennhol azt olvastam, hogy kissé kaotikus a buszközlekedés, és nem mindig akkor jön a busz, mikor a menetrend írja, valamint ha sokan vannak rajta meg se áll. Ha mégis valaki ezt a közlekedési formát választaná ezzel mindenképp számoljon.

A közlekedés fordított, mint itthon, így érdemes automata váltós autót választani. Még így is teljesen kaotikus a közlekedés sokszor. Kicsit, mint ázsiában olyan érzésem volt néha... :) Ennek ellenére viszonylag hamar hozzá lehet szokni ehhez a vezetési stílushoz, egyáltalán nem vészes.

Március elején az időjárás kicsit szeszélyes volt. Gyakorlatilag mind a 4 évszakot megtapasztaltuk 5 nap alatt. Esett az eső, fújt a szél, de voltak csodaszép napos napok is amikor rövidujjúbbban is melegünk volt.

A szállásunk a sziget végén a kompnál volt a Paradise Bay Resortban. Azért ezt választottuk, mert ár/érték arányban félpanzióval szuper árban volt a szálloda saját weboldalán keresztül. A  szoba nagyon szuper volt, tengerre néző, elképesztő kilátással. Reggeli szuper, vacsora közepes. Éhen nem haltunk, árban benne volt csapolt sör/ házi bor. Ha a wellness miatt mennénk ide akkor nem túl ideális válaszás, isszonyat hideg volt lent a levegő és a medencék hőmérséklete is. Elég messze van mindentől, így akkor érdemes itt lakni ha az ember bérel autót.

A szállodai szobánk ablakából a kilátás

Első nap utunk rögtön a két legszebb homokos strandra vezetett: Golden Bay és Ghajn Tuffieha. Nincs messze egymástól a két strand. Golden Bay-nél van egy szuper büfé a strandon, érdemes ott enni egyet (Munchies Golden Bay - Spiaggia D'Oro).

Innen át lehet sétálni Ghajn Tuffieha-ra gyalog is egy csodás panorámás úton, de mi a kocsit választottuk a gyerek miatt. Minket Ghajn Tuffieha strandja jobban elvarázsolt. Az öböl ahol fekszik, a víz színe, a lépcsőről a kilátás ahol legyalogolsz a strandra.... Lélegzetelállítóan szép. A strand felett húzódik egy turista út, ahol fel lehet sétálni a hegygerincre, innen a kilátásra tényleg nincsenek szavak. Inkább mutatom a képeket:

A következő napokban Málta legkülönlegesebb városait néztük meg. A városnézések előtt vagy után minden nap beiktattunk valamilyen tengerpartot.

Valletta: Málta fővárosa. Parkolni az egyik város melletti parkolóházban tudtunk. Jó döntés volt, nektek is ezt ajánlom. Kicsit nehéz volt ugyan megtalálni a bejáratot, de innen már nagyon közel volt a belváros. Nekünk nagyon teszett Valletta. Mintha kicsit visszamentünk volna az időben. Sok gyönyörű régi épület, egy hídon keresztül lehet bejutni az óvárosba, amit várfal vesz kürül. Nagyon hangulatos a két sétálóutca (Republic és Merchant street), és gyönyörű szép tereket lehet felfedezni. Az alsó- és felső Barakka kerteket mindenképp érdemes megnézni. Ezen kívül a Grand Master's Palace-t, a ST John's CO-Cathedral-t, és a Szent Elmo Erődöt ajánlom figyelmetekbe.

Mdina: Málta régi fővárosa. Várfal veszi körül, és csak gyalogosan lehet közlekedni, kocsival csak engedéllyel lehet behajtani, ezért is hívják "Csendes Városnak". Szűk utcácskái elvarázsoltak minket. Hangulatos kávézókba lehet beülni, és aki szemfüles megtalálhatja a Trónok harca legendás forgatási helyszíneit. :) Hazafelé megnéztük a Dingli Sziklákról a kilátást, ez Málta legmagasabb pontja.

Marsaxlokk: Igazi hamisítatlan halászfalu. Halpiaccal, színes kis halászhajókkal, és a legjobb haléttermekkel. Nagyon hangulatos, nekünk nagyon tetszett. Innen közel van Málta leghíresebb nevezetessége a Blue Grotto, egybe lehet kötni a két hely megllátogatását. Ezen kívül nagyon sok különleges tengerpart van a közelben amit érdemes megnézni. Ezek nagy része sziklás, illetve sziklába vájt öblök. (St. Peter's Pool, Kalanka Sea Cave).

Gozo: Számunkra kihagyhatatlan élmény volt Gozo. Málta kisebb testvére, ahova át lehet kompozni. Cirkewwa-ból indul a comp, elég sűrűn. Mi egy napot töltöttünk a szigeten, reggel mentünk, este jöttünk. Ez a sziget sokkal érintetlenebb, mint Málta. Gyönyörű természeti kincsei, és eldugott partjai vannak. A fővárost érdemes megnézni (Rabat), valamint mi még két partot néztünk meg. A leghíresebb sárga homokos partot a "Ramla-Bayt" és egy pici eldugott csodát "Hondoq ir-Rummien"-t. Innen indul a part mentén egy csodaszép túraútvonal, ezen mindenképp érdemes elsétálni egy darabig. Természetesen ha már ott voltunk Gozon, kihagyhatatlan látnivaló az "Azúr-ablak" hűlt helye, ami sajnos évekkel ezelőtt leomlott, de maga a környéke így is varázslatos.

Összességében mindenkinek ajánlom, hogy egyszer látogassa meg ezt a kis országot, mert szuper élményekkel lettünk mi is gazdagabbak. Érdemes a nyári időszak helyett ősszel menni, ilyenkor fürödni is van lehetőség (elég sokáig meleg a tenger), ha meg várost nézni szeretnénk inkább és napozni a tavasz is idális lehet. :)